Hoe vaak zeg jij “Sorry”? We verontschuldigen ons in Vlaanderen zo vaak dat het deel van onze persoonlijkheid is geworden. Ook op de werkvloer is zich excuseren schering en inslag. Ja, het is beleefd. Maar stop alsjeblieft ermee! In de meeste gevallen is het niet nodig. Sterker nog, het maakt dat je onderdanig of onzeker overkomt en dus minder professioneel. Ben jij een chronische verontschuldiger? Gebruik vanaf nu dankjewel in de plaats.
Vooral vrouwen excuseren zich vaker en onderzoek bevestigt dit. Ze hebben vaker dan mannen de neiging om de lieve vrede te bewaren. Mannen zeggen over het algemeen pas sorry als ze daadwerkelijk in de fout gingen (en waar excuses wel op hun plaats zijn).
Waarom is het beter om iemand bedanken? Een simpele “dankjewel” geeft de conversatie een evenwichtige dynamiek. Je zegt sorry zonder het woord te gebruiken, maakt de ander blij en je komt assertiever over. Niks dan voordelen dus.
Professor Psychologie Robert A. Emmons die onderzoek verrichtte naar het fenomeen ‘dankbaarheid tonen’legt uit: “Dankjewel zeggen, zorgt ervoor dat mensen sneller geïnteresseerd zijn in jou, je beter willen leren kennen en een relatie met jou op willen bouwen. Je toont dat je de ander zijn inzet apprecieert en ook niks terug verwacht.”
Telkens als we iemand bedanken, komt het hormoon oxytocine vrij. Dat geeft je een gelukkig gevoel en zorgt voor verbinding. Daardoor schatten anderen je warmer en vriendelijker in. Onderzoek aan de School of Medicine van de Universiteit van Californië toont bovendien aan dat de gezondheid van mensen die vaker dankbaarheid tonen, er wel bij vaart.
Op het moment dat je daarentegen sorry zegt voor iets dat buiten jouw wil om gebeurt, stel je je onderdanig op. Het woordje “Sorry” kan overkomen als gebrek aan zelfvertrouwen, je in een slachtofferrol duwen en, in het slechtste geval, kan je boodschap zelfs fake overkomen.
Dus wat kan je nu doen als je bijvoorbeeld buiten je wil om te laat bent op een belangrijke afspraak of je baas je kritische feedback geeft? Hier zijn onze tips:
Waardeer en erken
Bekijk de situatie positief. In plaats van excuses aan te bieden, bedank je de ander. Laat de ander zijn acties niet onopgemerkt en benoem ze.
In plaats van “Sorry dat ik te laat ben.” “Bedankt om op me te wachten. Ik besef dat je weinig tijd hebt.”
In plaats van “Sorry dat ik je teleurstel.” “Bedankt voor je feedback. Fijn dat je de moeite doet om dit met me door te nemen.”
In plaats van “Sorry dat ik de deadline niet haalde.” “Bedankt voor de extra tijd. Door de deadline op te schuiven, heb ik de ruimte gehad om het af te werken in plaats van het af te haspelen.”
In plaats van “Sorry dat ik zo aan het zagen ben.” “Bedankt voor je luisterend oor. Ik zie dat je tijd hebt vrij gemaakt om naar mij te luisteren en dat doet mij plezier.”
Laat je vooronderstelling varen
Heel vaak ga je ervan uit dat de ander de situatie vervelend is terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Laat die aanname schieten.
Als je te laat bent, heeft de ander misschien juist de gelegenheid had om iets anders af te werken. Gebruik dus in plaats van “Vervelend dat ik te laat ben”, “Zullen we er meteen invliegen?”. Zo kom je zelfverzekerd en professioneel over.
En in plaats van “vervelend dat dit niet goed was”: “ik houd er rekening mee als ik de nota herwerk. Oké als ik hier donderdag op terug kom?”
Wil je meer leren over assertiviteit? Volg onze training Assertiviteit 2.0.