Liefdevol Meedogenloos

Bij Bal&Klein geloven we in de kracht van liefdevol meedogenloos communiceren. Om dit in praktijk te brengen, gebruiken we een eenvoudig feedbackkader. Een kompas dat helpt om gesprekken productief en respectvol te voeren.

Wat is liefdevol meedogenloos?

Deze aanpak helpt je om eerlijk en rechtuit te zijn, terwijl je tegelijkertijd ook respectvol en ondersteunend bent.

Je laat zien dat je om de ander geeft. Dit is essentieel voor een gezonde en aangename werkomgeving.

Bal&Klein filosofie - Liefdevol Meedogenloos communiceren

Waarom liefdevol meedogenloos?

Om te begrijpen waarom wij pleiten voor deze aanpak, is het nuttig om te zien hoe deze aanpak verschilt van minder effectieve communicatiestijlen:

Tactloos oprecht

Dit gebeurt wanneer je iemand kritiek geeft zonder empathie te tonen. Je zegt waarop het staat, en het komt bij de ander binnen als een regelrechte aanval op zijn persoon waardoor hij of zij zich rot voelt. Het kan even goed gaan om een compliment dat niet oprecht overkomt. Dit soort communicatie komt agressief over en zet samenwerking onder druk.

Destructief aardig

Je vermijdt de waarheid om andermans gevoelens te sparen. Dat betekent in de praktijk dat je kritiek verzacht of helemaal vermijdt. Of je geeft heel vage complimenten. Het lijkt vriendelijk, maar op lange termijn is het schadelijk. Je houdt andermans groei en verbetering tegen.

Bedrieglijk charmant

Deze aanpak mist zowel directheid als zorg. Je vertelt de waarheid maar heel selectief. Het uit zich in nepcomplimenten geven in iemands gezicht en roddelen achter de rug, leugens om bestwil of passief-agressief gedrag. Dit is de slechtste vorm van communicatie. Het ondermijnt vertrouwen en zorgt voor een toxische werkomgeving.

Wat levert Liefdevol meedogenloos communiceren op?

Z

Beter samenwerken

Teams communiceren open en eerlijk.

Z

Problemen efficiënter oplossen

Uitdagingen worden meteen aangepakt.
Z

Tevredenheid verhogen

Medewerkers en klanten voelen zich gehoord en gewaardeerd.

Deze aanpak helpt je om eerlijk en rechtuit te zijn, terwijl je tegelijkertijd ook respectvol en ondersteunend bent.

Je laat zien dat je om de ander geeft. Dit is essentieel voor een gezonde en aangename werkomgeving.

Bal & Klein

Test jouw gespreksstijl

Lastige situatie? Staat er veel op het spel? Lopen de meningen uiteen en de emoties hoog op? Grote kans dat ook jij dan net even wat minder respectvol rechtuit communiceert. Onder druk lopen we makkelijker in onze valkuilen.

Hoe liefdevol meedogenloos is jouw communicatie? In 5 minuten ontdek jij je communicatiestijl. Klaar om in de spiegel te kijken?

Doe hier de test!

Meer weten? Blader door onze bibliotheek!

Expert tips voor een geslaagde online training

Ik ging naar zee en ik nam mee: twee boeken over online leren. En niet toevallig deze “In het echt ben ik veel leuker” van Katelijn Nijsmans en Ria Van Dinteren en “Online trainen” van Karin de Galan. Auteurs Katelijn Nijsmans en Karin de Galan zijn twee van mijn...

Lees meer