Waarom jij moeilijke gesprekken uitstelt

door | 7 februari 2023 | coaching

… en vier tips om dat om te buigen

Eén van jouw medewerkers of collega’s loopt er de kantjes af en je wil hem erop aanspreken, maar … je zal dat morgen wel doen. Of nee, beter nog, overmorgen. Telkens je je zoon/dochter aanspreekt over zijn studieresultaten, leidt dit tot een heftige discussie dus laat maar zitten deze keer. Je zou je partner willen zeggen dat je die promotie die in de lucht hing, toch niet krijgt maar vermijdt het gesprek.

Zou het kunnen dat je gesprek niet voert om één van volgende redenen?

communicatievaardigheden:eigenlijk weet ik niet zo goed hoe dergelijk gesprek met mijn medewerkers aan kan pakken en hoe ik zijn/haar negatieve reactie op kan opvangen

de ander zijn emotiesmoest mijn zoon/dochter zich nu eens redelijk zou gedragen”;

de ander zijn karakter: “als mijn partner nu eens niet altijd commentaar zou geven”.

De confronterende waarheid is dat dit niet meer zijn dan … excuses

Je gaat een gesprek met je medewerker met meer zelfvertrouwen aan als je voldoende gesprekstechnieken in je rugzak hebt zitten. Zeker weten! Maar is de DESC – of 4G-techniek hét antwoord op je uitstelgedrag? En ja, het zou fijn zijn als je kinderen steeds zouden instemmen met wat je zegt. En natuurlijk loopt een gesprek met je partner vlotter als je weet dat hij/zij altijd begripvol reageert.

Zijn dat de échte redenen om een gesprek vooruit te schuiven of niet te voeren?

In mijn ervaring is er één mega olifant in de kamer die uitstelgedrag veroorzaakt. De enige echte reden is dat we simpelweg niet goed weten hoe we met onze eigen negatieve emoties kunnen omgaan. We saboteren onszelf.

Neem eens diep adem en denk na:

Zou het kunnen dat je je medewerker geen feedback geeft omdat je schrik hebt dat die jou een vervelende leidinggevende vindt? Is jouw zoon/dochter echt zo onredelijk? Of escaleert het gesprek omdat je je stem verheft uit bezorgdheid over zijn/haar toekomst waardoor hij/zij zich aangevallen voelt? En voer je het gesprek met je partner niet omdat hij/zij niet om kan gaan met het slechte nieuws of omdat jij worstelt met schuldgevoelens of onzekerheid?

Wil je stoppen met moeilijke gesprekken uit te stellen, en ze met meer vertrouwen wil aangaan, is de eerste stap je eigen emoties te identificeren en te managen.

Hier zijn vier tips om jou op weg te helpen.

  1. Identificeer “moeilijke” emoties

Als jouw emoties je grootste obstakel zijn om moeilijke gesprekken te voeren, is het belangrijk te weten welke emoties je voelt, waar in je lichaam je ze voelt en wanneer ze opduiken. Klinkt simpel. Toch? Jammer genoeg is het niet zo vanzelfsprekend. We zijn immers geconditioneerd om emoties onder de mat te vegen. En te doen of ze er niet zijn. MAAR … – Angst houdt je (nog meer) tegen als je doet alsof je niet angstig bent; – Boosheid wordt heftiger als je het opkropt; – Schuldgevoelens rationaliseren kan leiden tot nog diepere emoties zoals  schaamte. Je kan die gevoelens ontkennen maar ze komen als een boemerang terug op je af. Dus lijst ze op. Op papier. En besef dat je deze oefening meerdere keren moet doen om jouw emotioneel landschap te leren kennen.

  1. Erken deze emoties

De tweede stap is je emoties bestaansrecht te geven. Jezelf toe te staan ze te ervaren. Emoties hebben een belangrijke signaalfunctie. Ze vertellen je iets over een behoefte, verlangen of een grens die overschreden wordt. Je emoties valideren zoals psychologen dit noemen –  zal ze niet doen verdwijnen. Het haalt wel  druk van de ketel zodat je makkelijker de moed kan opbrengen om dat moeilijke gesprek te voeren. Emoties ombuigen lukt makkelijker als je mentaal fit bent. Mentale fitness is de kunst en kunde om de uitdagingen van het leven aan te gaan met een positieve mindset in plaats van een negatieve. Hoe fitter je bent op mentaal vlak, hoe makkelijker het is om emoties te herkennen, erkennen en om te buigen.

  1. Bereid jezelf voor

Muzikanten repeteren een muziekstuk voor ze een concert geven, atleten trainen om op hun best te zijn voor een wedstrijd, soldaten zijn gedrild om naar oorlogsgebieden te trekken. Waarom zou jij een moeilijk gesprek onvoorbereid aangaan? Angst voor een moeilijk gesprek is vaak je brein dat zegt dat je best goed voorbereid aan het gesprek begint. Dus visualiseer een gesprek, ga na welke reacties je kan verwachten van je gesprekspartner en hoe je die kan opvangen. Dat neemt de verrassingsfactor van zo’n gesprek weg.

  1. Zet je gespreksdoel

Het is niet alleen belangrijk op voorhand in te schatten wat kan mislopen. Weten welk resultaat je uit een gesprek wilt halen, is minstens even belangrijk. Wil je verandering van gedrag zien bij iemand, wil je een bepaalde situatie aankaarten, … Je hebt alleszins minstens twee doelen: Ten eerste: een heldere boodschap geven en ten tweede de boodschap brengen op een respectvolle, constructieve manier. Dus heb je een moeilijk gesprek voor de boeg, neem 10 minuten de tijd, neem er een kop koffie bij en vraag jezelf af: wat wil ik bereiken met mijn gesprek, en wat heb ik nog meer nodig.

Samengevat De sleutel tot een constructief gesprek is mentale fitness. Wees nieuwsgierig naar je eigen emoties en die van de ander, je eigen reacties en die van de ander. En herken en erken die emoties e buig ze om.  En verder, een voorbereid man of vrouw is er twee waard. Succes! Je zal het verschil merken.

Ons aanbod voor jou

Wil jij beter worden in emotiemanagement en een duurzaam resultaat halen? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie over ons mentaal fitnessprogramma in samenwerking met Positive Intelligence. 100% fun,100% doeltreffend. In amper zes weken tijd leg je de basis van mentale fitness. Te weinig tijd is geen excuus want het programma is opgebouwd om zelfs in drukste agenda’s in te passen.  We werken met de Positive Intelligence app zodat je je vooruitgang kan opvolgen. Je zal het merken; de resultaten zijn spectaculair, dat beloven we je met de hand op het hart. Trouwens, geen resultaat, geld terug! Zo zeker zijn we van ons stuk!

Meer weten: vraag een vrijblijvend gesprek aan via ilse@balklein.be of 0474/980 428.