Oefenen, feedback krijgen en herkansen: dat is de essentie van vaardigheidstrainingen. We ervaren het keer op keer.
Een deelnemer aan ons voorbije webinar “Moeilijke gesprekken” schreef het zo mooi: “mijn verwachting was een algemene opleiding met de nodige tips and tricks waarbij ik kon luisteren en noteren. In de plaats daarvan kreeg ik een leerervaring, een doe-sessie met concrete en als het ware op maat uitgewerkte tips. In plaats van een verslagje te maken “van de les” kon ik er meteen mee aan de slag.”
We kunnen het effect van doe-trainingen zelf niet beter omschrijven.
Blinde vlek
Vanuit het standpunt van trainer lijkt het soms bizar. Je hebt helder uitgelegd dat wanneer je gesprekspartner van streek is, je niet moet gaan zenden en problemen oplossen of argumenten geven maar beter luistert en begrip opbrengt. Je hebt het effect ervan gedemonstreerd en laten ervaren met simpele deeloefeningen, samen met een acteur. Iedereen is mee. Vervolgens gaat een deelnemer aan de slag met zijn eigen situatie en … hij argumenteert hij in plaats van mee te veren – zonder het zelf door te hebben.
Hoe dat komt? Je eigen gedrag is vaak een blinde vlek en daarom is luisteren en kijken onvoldoende om nieuw gedrag aan te leren. Dat lukt pas met oefenen, gerichte feedback krijgen en herkansen.
Wanneer levert oefenen het meest op?
1/ “Wanneer de deelnemers met eigen cases aan de slag gaat. In die situaties valt iemand meestal terug in zijn oud patroon,” zegt Karen de Galan, opleider van trainers en daar zijn wij het helemaal mee eens.
2/ Ze vervolgt: ”wanneer je als trainer voor het oefenen je gesprekstechniek glashelder uitlegt en wat de valkuilen zijn. Dan kunnen de andere deelnemers elkaar goed feedback geven.” En dat klopt. De persoon die oefent heeft meestal niet door dat wat hij doet niet handig is, zijn collega’s wel en als je ze goed instrueert, kunnen ze ook feitelijk benoemen wat ze gezien hebben en wat het effect ervan is. Belangrijk daarbij is dat je niet alleen de theorie goed uitlegt maar dat de deelnemers een duidelijke checklist krijgen.
3/Wanneer je werkt met een trainingsacteur die feedback geeft vanuit zijn ervaring. Die ziet en voelt scherper wat de deelnemer doet. Met zijn feedback houft hij of zij de deelnemer een spiegel voor.
4/ Als je als trainer of trainingsacteur 1 concrete tip geeft die de deelnemer het meest vooruit zal helpen en vervolgens de deelnemer laat herkansen.
Oefenen met een ervaren trainingsacteur maakt dus het verschil bij vaardigheidstrainingen. Dat maakt een training effectiever dan een boek lezen, een webinar of e-learning. Die zijn prima als voorbereiding maar pas door te oefenen begint het echte leren. En dat lukt trouwens ook prima online. Verbazingwekkend hoe je dankzij een aantal handige features van @Zoom deelnemers een echt leerervaring kan geven.
Benieuwd om te ontdekken wat een online vaardigheidstraining oplevert? Neem deel aan één van onze demo’s. Een overzicht van de komende trainingen vind je op de eventpagina onze website: www.balklein/events