Door Covid-19 werken meer en meer mensen thuis. Wat kan je als leidinggevende doen om ervoor te zorgen dat je team geconnecteerd blijft terwijl iedereen thuis werkt? En hoe zorg je ervoor dat #WorkingApartTogether productief is? Helder communiceren is de boodschap en dat doe je zo.
- Maak duidelijke afspraken
Ook in het bedrijfsleven geldt dat goede afspraken goede vrienden maakt.
Thuiswerk betekent dat medewerkers een grotere flexibiliteit hebben in hun werkuren. Wil je dat iedereen online en beschikbaar is tussen bepaalde uren, wees dan duidelijk in je verwachtingen en plan vergaderingen goed in.
- Wees creatief met samenwerkingsmethodes
Als je gewend bent om face-to-face te werken, heb je vaak nog geen systemen om van op afstand samen te werken. Overleg daarom met je team hoe je dit gaat aanpakken.
Beperk interacties niet tot e-mails, whatsappjes en Yammerberichten. Videocalls (zoom.us, Google Hangout, Microsoft Teams, whereby.com…) zijn een prima alternatief voor live vergaderingen. Hou er wel rekening mee dat online de non-verbale communicatie deels verloren gaat dus geef duidelijke feedback en laat de ander(en) duidelijk merken dat je ze gehoord hebt.
Ook brainstorms kan je perfect virtueel organiseren. #Microsoft deelt op LinkedIn een mooi voorbeeld. Alle deelnemers trokken hun wandelschoenen aan, gingen met #msteams op hun smartphones naar buiten met camera aan en wandelden/babbelden/brainstormden virtueel terwijl ze foto’s deelden van de plekken waar ze zich op dat moment bevonden. “Het was leuk en productief”, zegt Global HR Director @RebeccaWinter op linkedIn.
- Sociale interactie voor betere prestaties
Covid-19 is niet de enige bedreiging voor onze gezondheid. Wij mensen zijn sociale dieren en in tijden van stress en ziekte hebben we sociaal contact extra hard nodig. Vooral voor mensen die niet gewend zijn om alleen te werken, kan thuiswerk erg eenzaam aanvoelen.
Hou als leidinggevende regelmatig contact met al je medewerkers. Vervang de gebruikelijke één-op-ééngesprekken of check-ins met een kort telefoontje of videogesprek. Ook een aanmoedigingsmail of een grappig filmpje/foto om in contact te blijven kan wonderen doen. Connectiemomenten geven werk betekenis en maken het ook plezieriger. Daarnaast wijst onderzoek uit dat ze het gevoel van vertrouwen in een team stimuleert en vertrouwen verbetert op zjn beurt dan weer de prestaties van een team.
Bij Google hebben ze een ruime ervaring met werken op afstand. Collega’s wonen en werken soms duizenden kilometers van mekaar verwijderd en daarom hebben ze een belangrijke regel. In plaats van meteen van start te gaan met een vergadering, voorzien ze (kort) de tijd om te chatten. “Wat deed jij dit weekend?” Is dan ook geen ongebruikelijk opener voor hun maandagochtend vergadering.
Zelf zijn wij bij Bal&Klein ook fan van #WorkingApartTogether. Om de fun in onze job te houden, organiseren we een virtuele #CoffeeChat of #HappyHour. We heffen glas of tas en praten bij over wat ons die dag bezig houdt. Het zijn aanstekelijke momenten waar vaak de beste ideeën uit komen.
En wat doen jullie om #WorkingApartTogether fun én productief te houden?
Ook tools nodig? Contacteer hello@balklein.be voor meer info.