Empathisch leiderschap lijkt vanzelfsprekend maar is het niet in realiteit. Aandacht geven maakt er een essentieel onderdeel van uit en dat hebben de meeste mensen nooit geleerd. In dit blog leggen we de belangrijkste vaardigheden uit die je nodig hebt om met je volle aandacht bij de ander te zijn.
Toegegeven, we hebben een beetje overdreven in filmpje 1. Een medewerker of collega compleet negeren, dat doe je wellicht niet. Maar hoe vaak laat je je niet afleiden door een bericht dat binnenkomt of een dringende deadline? En ook al ben je met een half oor aan het luisteren en hoorde je wel wat hij of zij zei, wat ervaart de ander?
Inderdaad, die denkt “Hij luistert (weeral) niet” en reageert teleurgesteld of wordt boos.
Welke leidinggevende verkies jij? De eerste of de tweede. En hoe reageer jij zelf tegen medewerkers of collega’s als je onder stress staat? Zoals de tweede of misschien soms ook als de eerste?
Luisteren als een leider
Wat werkt beter? Hoe luister je als een empathisch leider? Door aandacht te geven: laten zien én horen dat je luistert. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Als leidinggevende houd je verschillende ballen in de lucht: KPI’s, omzetcijfers, deadlines en … omgaan met de emoties en argumenten van je medewerkers. Zodra spanning opduikt, verval je in een communicatiepatroon dat je het meest vertrouwd is, en dat is niet altijd het meest effectieve.
Nu thuiswerken en videoconferencing de norm is, is deze vaardigheid zo mogelijk nog belangrijker én moeilijker. Je volle aandacht bij een online gesprek houden is nog moeilijker dan live. Bovendien hebben veel mensen nooit geleerd echt aandacht te geven. Het is een vaardigheid om je eigen mening opzij te schuiven en je echt in de ander te verdiepen. We leren op school wel hoe we een spreekbeurt moeten houden, maar niet hoe we echt naar een ander moeten luisteren.
De eerste stap is ‘matchen’: door de ander zo goed mogelijk na te doen, zet je de knop om van aandacht bij jezelf naar de ander. Als je dit met volle aandacht doet, merk je vaak ook dat je beter kunt invoelen hoe de ander zich voelt en kunt bedenken wat hij denkt.
Dat opent de deur voor de tweede vaardigheid: samenvatten. Je kunt samenvatten op drie niveaus: de letterlijke woorden, de lading waarmee iemand praat en de gedachtes die je vermoedt. Met elk niveau kom je een stapje dichter bij de ander.
Vanuit je aandacht bij de ander wil je vaak meer weten en stel je vragen. Vanuit oprechte interesse krijg je als vanzelf open vragen en gaat de ander meer vertellen.
Wil jij ook leren om te luisteren als een leider? Dat is één van de vaardigheden die aan bod komt in ons SKILLSLAB “Moeilijke gesprekken”. Contacteer ons voor een kennismakingsgesprek via info@balklein.be.