Het zal je maar overkomen. Jij stopt je tijd en energie in een project en een collega gaat met de pluimen lopen. Jammer genoeg gebeurt het maar al te vaak. Wat doe jij? Spreek je hem of haar aan of kijk je teleurgesteld toe?
Zelfs als in jouw organisatie samenwerking bevorderd wordt, sommige collega’s (of leidinggevenden gaan te ver en monopoliseren systematisch jouw en/of andere collega’s hun bijdragen. Dat voelt op z’n zachtst gezegd oneerlijk aan. Wat doe je dan best ? Op je tanden bijten en laten gebeuren – met het risico dan je frustraties opstapelt en op langere termijn eens goed je gedacht zegt, meteen terugmeppen en kordaat zeggen of e-mailen dat het jouw idee was – met het risico dat er een welles-nietes discussie van komt, of zijn er nog andere manieren?
Hier zijn onze tips om te reageren als een professional.
1/ Kanaliseer je emoties – oefen je veerkracht
Of het nu met opzet gebeurde of per ongeluk, het is heel normaal van hier gemengde gevoelens bij te hebben. Er is geen juiste of foute manier om hierop te reageren. Bij de ene steken wraakgevoelens op en bij de ander verslagenheid. Belangrijke eerste stap is je bewust te zijn van je #emoties en er constructief mee om te gaan. Zinloos om als de stoom er langs je oren uit komt, op tafel te kloppen of juist stilletjes in een hoekje te mokken. Want buiten nog meer negatieve gevoelens, levert dat niks op. Neem de tijd om te kalmeren en reageer dan pas. Dat kan door bijvoorbeeld op je ademhaling te letten, een blokje rond te wandelen, stoom af te blazen bij een collega of vriend, …
2/ Maak je grens duidelijk – liever te vroeg dan te laat
Ben je terug met je twee voeten op de grond, beslis dan wat je wilt doen. Spreek je je collega aan, wacht er dan niet te lang mee. Na een maand is de kans groot dat hij of zij al lang niet meer weet waarover jij het hebt.
Het ook helemaal prima als je op het moment zelf wil reageren (zolang je je emoties voldoende onder controle hebt tenminste). Vermijd van de ander gezichtsverlies te laten lijden want daar komt hommeles van. Wat je kan wèl doen? Veer mee met de ander en leg richt dan de spotlight op jou. Een voorbeeld: “Dat is inderdaad precies de strategie die ik gisteren voorstelde. Laat ons de belangrijkste punten onder de aandacht brengen …” en je vult je collega aan en maakt het verhaal af. Een andere tips is: Dankjewel, fijn dat je mijn bijdrage waardeert, ik heb er de voorbije dagen lang op gewerkt en het is echt fijn dat het zijn vruchten afwerpt. “
3/ Je collega aanspreken
Wil je nog een stapje verder gaan en je collega confronteren, dan kan dat. Voorkom discussies door vragen te stellen in plaats van te beschuldigen. Maak duidelijk dat je gemerkt hebt dat hij/zij met jouw plan ging lopen. Zeg iets in de stijl van: “Tijdens de vergadering over project X heb ik gemerkt dat je zei ‘IK, xxx’ in plaats van “wij, xxx”. Erken je dat? Nochtans vorige week tijdens onze brainstorm haalde ik het idee aan om xxx”. Zo maak je op een correcte manier duidelijk wat je waargenomen hebt en dat je daar niet van gediend bent. Als je dit op een rustige manier doet, zet je een constructief gesprek op gang.
4/ Beter voorkomen dan genezen
Werk je aan grote projecten of zit je vaak in brainstorms? Deel je ideeën met de groep in plaats van met 1 specifieke persoon. Nodig anderen uit om ideeën verder uit te werken en bedank ze als ze dat ook doen. Met andere woorden, wordt een ideeëngenerator. Dat brengt jou onder de aandacht als een vernieuwer én een #teamplayer want je laat ook anderen schitteren.
En jij, hoe denk jij hierover? Ben je het hiermee eens? Heb jij nog andere tips? Laat het ons zeker weten!
Heb jij ondersteuning nodig in het voeren van lastige gesprekken? Overweeg je een coach onder de arm te nemen of op zoek naar een vaardigheidstraining? Contacteer ons voor een gratis kennismakingsgesprek: hello@balklein.be Maandelijks organiseren we gratis webinars rond moeilijke gesprekken. Schrijf je in via https://www.balklein.be/events/