30 oktober. Het is vandaag checklistday! En wij doen mee. Want wij zijn grote fans van checklists bij online vaardigheidsopleidingen. Deelnemers hebben geen lange powerpoint nodig of uitgebreide achtergrondinformatie. Ze hebben meer aan concrete aanwijzingen om een lastige situatie effectief aan te pakken. Zo hebben ze een houvast om in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Beschouw de checklist als een recept. Zoals een goed recept haarfijn uitlegt hoe je succesvol een lekkere appeltaart kan bakken, geeft de checklist deelnemers aanwijzingen om een lastige situatie aan te pakken. Natuurlijk hebben we het niet over zomaar een checklist. Wanneer je de checklist maakt als trainer, vertrek je vanuit de praktijk van je deelnemers. Dus niet vanuit de theorie.
Recept op maat
Veel checklisten blijven steken in algemeenheden en daar heeft de deelnemer weinig aan. Als hij gaat oefenen, weet hij nog steeds niet wat hij moet doen. De kunst is om een zo goed mogelijk recept te maken op maat van de deelnemers. Je werkt de inhoud uit in concrete instructies. Die instructies zijn zo helder dat deelnemers ze meteen snappen. Daardoor weten ze hoe ze het precies kunnen aanpakken.
Wat doe je nu met de achterliggende theorie? Mag je die niet meer vertellen? Zeker wel want de deelnemers zijn gemotiveerder als ze snappen waarom de checklist werkt. Wees alleen selectief: wat is nodig en wat is overbodig?
Hou het relevant
Stel, je wil managers leren hoe ze hun medewerkers corrigerende feedback kunnen geven. Dan kan je een lange aanloop houden over zender en ontvanger, ruis in de communicatie, het belang van complimenten, de gesprekscyclus. Dat is erg veel informatie en online kunnen deelnemers zich minder goed concentreren op de uitleg. Het is ook niet relevant voor hun leerdoel want wat ze moeten kunnen is in hun praktijk kritische feedback geven.
Wat is wèl relevant? Weten wat er gebeurt er met iemand die corrigerende feedback ontvangt. Waarom schiet die vaak in de verdediging? Hoe kun je het beter doen? Deze uitleg is het werkend principe achter de checklist. Je legt uit hoe mensen normaal reageren en waarom de tips op de checklist beter werken. Daardoor snappen je deelnemers de checklist. Het is dus geen bij elkaar geraapt rijtje tips maar een doordacht geheel. Als je dan nog je uitleg ondersteunt met een serie tekeningetjes op een flipover of powerpoint dan zien deelnemers het voor zich.
Meer weten over online trainen of hoe je moeilijke gesprekken aanpakt? Bezoek onze website www.balklein.be of neem contact met ons op: hello@balklein.be.