Zeg ja, zeg ja, zeg ja

door | 25 januari 2020 | acting, coaching

Vraag gelijk welke leidinggevende of ondernemer of samenwerking belangrijk is in zijn bedrijf en hij antwoordt volmondig ja. Vraag of die waarde ook in de praktijk wordt omgezet en je hoort wellicht een ander geluid. Samenwerken is niet vanzelfsprekend. Een sleutel tot een betere samenwerking, is beter luisteren. In deze blog deel ik een tip uit het improvisatietheater om teamleden beter te laten luisteren naar mekaar. Die tip luidt: “Zeg ja.”

door Bart Klein, trainingsacteur en coach

Het is je wellicht al opgevallen dat in het theater acteurs goed samenwerken. Beeld je in dat ze dat niet zouden doen, het theaterstuk zou een complete ramp zijn. Het geheim van acteurs en in het bijzonder improvisatieacteurs is dat ze geleerd hebben om “ja” te zeggen. Ze zeggen “ja” tegen hun medespeler, “ja” tegen het idee dat hij of zij aanbrengt en vervolgens “Ja en” in plaats van “Ja maar”. Ze versterken het idee van hun medespeler door er iets aan toe te voegen en de ander te laten schitteren.

Ik leerde deze techniek kennen in de jaren 90 toen ik mijn eerste stappen zetten als improvisatieacteur en was er meteen fan van. Door het zo vaak toe te passen in theater is het gaandeweg mijn denkwijze geworden en daar ben ik blij om. Ja zeggen, heeft mij als acteur en als mens beter leren communiceren en samenwerken. Ook bij Bal&Klein passen we deze techniek succesvol toe. 

Liever coöperatief dan competitief

Ik deel deze eenvoudige techniek dan ook graag omdat ik er zeker van ben dat ja zeggen ook binnen bedrijven goud waard is. Dat medewerkers dus in plaats van zichzelf competitief op te stellen, coöperatief werken. Ik las laatst in een vaktijdschrift dat medewerkers bij Pixar, het Amerikaanse bedrijf bekend van zijn animatiefilms, dit principe uit het improvisatietheater toepast tijdens vergaderingen en brainstorms. 

Telkens als een Pixar medewerker het idee van een collega becommentarieert, moet hij of zij de collega een plus geven: het idee van de collega sterker maken. De spelregel is dat gebeurt zonder te oordelen en op een positieve en constructieve manier. Medewerkers zijn verplicht gebruik te maken van mekaars sterke kanten en mekaar te laten schitteren.

Ondertussen schijnt het ingebakken te zijn in de cultuur van Pixar, al was dat geen gemakkelijke klus, aldus Jamie Woolf, Pixar’s leadership development manager in Harvard Business Review. Pixar realiseerde dit door coaches in te schakelen  die de medewerkers tijdens de brainstorms feedback gaven op hun manier van communiceren.

Ook hulp nodig om uw team beter te laten samenwerken en ongewenst gedrag te voorkomen, ik help u graag. Contacteer mij vrijblijven via bart@balklein.be.